Protokół z 37 posiedzenia

Zarządu Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców

w Gorzowie Wlkp.

z dnia 18.01.2023 roku o godz. 18:15

 

 W posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. kol. R. Migdał - Starszy Cechu

2. kol. M. Chmielewski

3. kol. M. Torzewska-Szczebiot

4. kol. M. Chojnacki

oraz

1. kol. M. Bańkowska

 

Porządek posiedzenia:

 

1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie kworum.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Przyjęcie zmian w Regulaminie Pracy Zarządu.

4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Zarządu.

5. Sprawozdanie z pracy biura i z pracy Zarządu.

6. Informacja Wiceprezesa Izby.

7. Omówienie finansów Cechu.

8. Znak rzemiosła.

9. Sprawy różne.

10. Zakończenie.

 

Ad. 1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie kworum i czy jest prawomocnie zwołane oraz władne do podejmowania stosownych uchwał i postanowień.

 

Zebranych o godzinie 18:15 powitał Starszy Cechu kol. R. Migdał stwierdzając, że posiedzenie jest prawomocnie zwołane, jest władne do podejmowania stosownych uchwał i postanowień.

 

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad.

 

 Porządek obrad przyjęto jednogłośnie.

 

Ad. 3. Przyjęcie zmian w Regulaminie Pracy Zarządu.

 

St. Cechu – po ostatnim Zarządzie regulamin z propozycjami zmian został wysłany na skrzynki e-mailowe. Dodatkowo proponuję wpisać do § 13 pkt 1 podpunkt b) „w przypadku nieobecności sekretarza podpis na protokole składa inny członek Zarządu obecny na tym posiedzeniu z uwzględnieniem hierarchii”.

Teraz musimy podjąć uchwałę.

 

Uchwała nr 7/01/2023

 

z dnia 18.01.2023 r.

 

Zarządu Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców w Gorzowie Wielkopolskim

w sprawie zmian w Regulaminie Pracy Zarządu.

 

Na podstawie Statutu Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców w Gorzowie Wielkopolskim § 36 ust. 3 Zarząd postanawia:

§ 1

Zarząd przyjmuje zmiany w Regulaminie Pracy Zarządu w § 3, 7, 10, 11, 12, 13 i 16.

§ 2

Zarząd przyjmuje tekst jednolity Regulaminu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Zarząd zobowiązuje biuro Cechu do uwzględnienia zmian w dokumentacji i uaktualnienia strony internetowej w tym zakresie.

 

§ 4

Postanowienia niniejszej uchwały wchodzą w życie z chwilą podjęcia.

 

Wszyscy obecni jednogłośnie przyjęli zaproponowane zmiany Regulaminie Pracy Zarządu.

Ad. 4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Zarządu.

 

Protokół z poprzedniego posiedzenia Zarządu przyjęto jednogłośnie bez odczytywania ponieważ był on dostępny na stronie internetowej.

 

Ad. 5. Sprawozdanie z pracy biura i z pracy Zarządu. 

 

Kol. M. Bańkowska – w dniu wczorajszym dostaliśmy informację z Cechu Międzyrzecz, że zmarł St. Cechu Jerzy Mały. Dzisiaj poinformowano nas, że msza odprawiona zostanie o godz. 11:00 w Kościele św. Wojciecha przy Ratuszu w Międzyrzeczu, a pogrzeb będzie 20.01.2023 r. o godz. 12:00.

St. Cechu – dzwonił do mnie Karol z Izby i Starszy Cechu z Międzyrzecza. Pan Jezierski z zapytaniem kto będzie od nas na pogrzebie i na stypie.

Potem na godz. 18:00 będzie też spotkanie opłatkowe. Musimy podjąć decyzję kto pojedzie.

Zarząd ustalił, że decyzja o tym, kto pojedzie na pogrzeb zostanie podjęta jutro, tj. 19.01.2023 r.

 

Kol. M. Bańkowska – w biurze dalej zajmujemy się refundacjami, rozliczaniem, ponadto pojedynczy uczniowie przychodzą co jakiś czas zmieniać praktyki, pracodawców. Poza tym zostały podpisane prawie wszystkie aneksy dotyczące najmu lokali. Aneksy zawierają dodatkowe wpisy o deflacji. W tej chwili Pani Griga zastanawia się czy da radę opłacać wszystko po podwyżkach. Tym bardziej, że w marcu będzie podwyższany czynsz o wskaźnik inflacji.

Kol. M. Torzewska-Szczebiot - a czy Pan Nowik z Dorsa dostał aneks? Bo mnie pytał kiedy będzie gotowy.

Kol. M. Bańkowska – Pan Nowik został poinformowany o aneksie, kilkukrotnie do niego dzwoniłam, ale w tym momencie czekam na umowę o wywóz śmieci, którą ma przedstawić. Mówił, że ją ma, tylko musi poszukać. Pan Nowik płaci bardzo mało za wywóz pojemników razem ze sprzątaniem posesji. Trzeba to wyrównać.

St. Cechu – Pani Marto proszę ustalić termin do kiedy ma przedstawić umowę na śmieci. Jeśli nie dostarczy tej umowy, to wtedy obciążyć go kosztami wywozu śmieci.

Kol. M. Bańkowska – Pan Buszkiewicz wystąpił z pismem o pozwolenie na rozpoczęcie remontu i w tym samym dniu złożenia pisma postawił kontener i zaczął remont. Jutro ma przyjść podpisać aneks do umowy i dopisać na piśmie jaki będzie zakres prac remontowych. W ten sam dzień Tomek z kantoru przyniósł pismo, że zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na montaż ścianki działowej w korytarzu prowadzącym do pomieszczeń kantoru za kratą. Kosztorys jest do wglądu. Napisał również prośbę o dofinansowanie przez Cech powyżej inwestycji w wysokości 50%.

Zarząd po naradzie wyraził zgodę na przeprowadzenie remontu, ale na własny koszt najemcy.

Powyższe ustalenia przyjęto jednogłośnie.

 

Kol. M. Bańkowska – wczoraj przyszedł do nas Pan z zapytaniem o wynajem świetlicy na spotkanie, bez cateringu, tylko parę godzin. Został poinformowany, że za dzień wynajem sali to 500 zł. Czekamy na odpowiedź.

Kol. M. Bańkowska – dzisiaj byłyśmy z Izą w Gastronomiku w związku z Ogólnopolskim Turniejem na Najlepszego Ucznia w Zawodzie Cukiernik. Spotkałyśmy się z panem od praktyk, porozmawialiśmy o egzaminach czeladniczych. Pan pokazał nam jak uczniowie przygotowują się do konkursu.

St. Cechu – jeśli chodzi o wsparcie finansowe konkursu, to wszyscy zgodzili się na kwotę 400 zł. Kwota została przelana na konto szkoły.

Kol. M. Bańkowska – kolejna sprawa – upoważnienie dla Pani M. Torzewskiej-Szczebiot w banku do akceptacji przelewów.

St. Cechu – od 14.12.2022r. pani Małgosia akceptuje nasze przelewy. Czyli mamy trzy osoby, które mogą akceptować przelewy do realizacji.

Kol. M. Torzewska-Szczebiot – mam pytanie za co zapłaciliśmy Pani Mazur ponad 30.000 zł?

St. Cechu – przeczytam kwoty z faktur.

Kol. M. Bańkowska - wczoraj był u nas pan Karol, przywiózł nam teczki. Mówił, że dla nas bajki z zawodami są zrobione, tylko, że mieliśmy poczekać z odbiorem na pozostałe cechy, żeby się wymienić zawodami.

Kol. M. Torzewska-Szczebiot – ja się nie znam na robieniu projektów, ale moim zdaniem powinniśmy to robić tak, żeby coś dla nas z tego zostało. Moja przyjaciółka robi takie rzeczy. Izbie zostają bardzo duże pieniądze za projekty.

Kol. M. Bańkowska – szkoda, że nie wiedziałyśmy, że ma pani kogoś od projektów. Zawsze by nam to pomogło w organizacji. Następnym razem chętnie weźmiemy pani koleżankę do pomocy. Izba ma panią od projektów więc mają spore ułatwienie. My robiłyśmy to pierwszy raz. Teraz też jesteśmy mądrzejsze o te wszystkie wiadomości, które wyszły w trakcie trwania projektu. Następnym razem liczymy na pomoc Zarządu żeby wspólnie stworzyć pomysły dotyczące projektu.

Kol. M. Chmielewski - wiadomo, że projekt był robiony pierwszy raz, trzeba rozmawiać o takich rzeczach jak ustalenia kwot itd., i następnym razem będzie lepiej.

 

St. Cechu – kolejne sprawy.

 

17.12.2022 r. – odwiedziłem Andrzeja Radziszewskiego. To jest rzemieślnik z Witnicy. Kilka kadencji był członkiem Zarządu. Jest teraz honorowym członkiem. Zawoziłem mu ostatnie pieniądze dotyczące Funduszu Pośmiertnego. Niestety stan jego zdrowia nie jest dobry.

19.12.2022 r. – wysłaliśmy wspólnie z Paniami życzenia świąteczne do honorowych członków Cechu. Dostaliśmy podziękowania m.in. od Pana Olejniczaka, Pani Kerker i Pana Głuszczaka.

Kol. M. Bańkowska – Pani Kerker napisała do nas kartkę z podziękowaniami za Zabawę i życzenia świąteczne. Ponadto dzisiaj jak wróciłyśmy z Izą ze szkoły, to odwiedził nas Pan Olejniczak. Posiedział ponad dwie godziny. Też był zadowolony z tego, że o nim pamiętamy. Odnośnie naszej pracy, to w takich sytuacjach nie jesteśmy w stanie odmówić i powiedzieć, że nie posiedzimy z panem, bo mamy zaplanowane inne rzeczy. Niestety czasami rzemieślnicy przychodzą i też ten czas trzeba im poświęcić, a co za tym idzie plany zostają odłożone.

St. Cechu – tak, Paniom rzemieślnicy zajmują dużo czasu. Ostatnio jeden ze stolarzy był z dokumentami i też sporo czasu spędził w biurze. Obiecał, że wykona nam biurka do biura.

22.12.2022 r. – Gromada przysłała nam kalendarz, pendrive, biuletyn i pisma podsumowujące ubiegły rok.

St. Cechu – na ostatnim posiedzeniu Zarządu Pan L. Wojtkowiak powiedział, że został pominięty w 30–leciu. Jest to prawda. Wstąpił do Cechu 01.09.1992 r., więc powinien dostać wyróżnienie za 30 lat prowadzenia zakładu rzemieślniczego. Naprawimy ten błąd. Przejrzymy i wytypujemy nowe osoby do wyróżnień.

Kol. M. Torzewska-Szczebiot – a czy panie znalazły wnioski o odznaczenia?

Kol. M. Bańkowska – tak, zostały znalezione i zaczęłyśmy to weryfikować.

 

St. Cechu – dostaliśmy zaproszenie na spotkanie opłatkowe, które odbyło się 14.01 w Skwierzynie. Edyta pojechała sama. Miała nam dzisiaj zdać relację oraz pokazać prezenty, które dostała, ale niestety zachorowała. Na przyszły Zarząd przywiezie.

20.01 jest spotkanie opłatkowe w Międzyrzeczu, a w Międzychodzie mamy spotkanie 17.02.

Kol. M. Chmielewski – ja na to spotkanie w Międzychodzie mogę jechać.

St. Cechu – 12.01. mieliśmy spotkanie w biurze Cechu, tzn. Małgosia, Maciej i ja. Dyskutowaliśmy na temat pracy naszych pracowników. Niektóre uwagi były niesłuszne, np. zamknięte drzwi do biura. Osoby, które przychodzą, omawiają z paniami sprawy, które nie powinny być słyszane na korytarzu. Poza tym ucieka ciepło. Następnego dnia rozmawiałem z paniami. Powinniśmy sobie przekazywać informacje i uwagi zarówno o pracy biura jak i Zarządu.

Kol. M. Torzewska-Szczebiot – moim zdaniem drzwi powinny być otwarte tak, jak za pani Jadzi. Wtedy wszystko słychać co się dzieje na korytarzu.

Kol. M. Bańkowska – miała pani jakieś skargi odnośnie zamkniętych drzwi?

Kol. M. Torzewska-Szczebiot – słyszałam, że niektórzy nie wiedzą jak mają wejść.

Kol. M. Bańkowska – ja się nie spotkałam z kimś, kto nie wie gdzie ma wejść. Ludzie grzecznie pukają i wchodzą, poza tym trzeba uszanować dzierżawców, którzy tez mają swoich klientów, a oni z kolei czekają często na korytarzu i słyszą wszystko co się u nas mówi przy otwartych drzwiach. Pani Jadzi zawsze było gorąco, a nam było zimno, bo grzejniki pozastawiane były szafami, okna nieszczelne i jeszcze drzwi otwarte. Moim zdaniem drzwi muszą być zamknięte. Dla mnie to jest oczywiste.

Kol. M. Chojnacki – dokładnie. Zimą, bo ucieka ciepło, a latem, bo będzie chodziła klimatyzacja.

Kol. M. Chmielewski – ja mam pomysł taki, żeby Cech był dłużej otwarty, bo nie każdy ma możliwość być w tych godzinach.

St. Cechu – Pani Marto czy ktoś narzekał, że godziny mu nie pasują?

Kol. M. Bańkowska – nie. Wszyscy są przyzwyczajeni do tych godzin, które mamy ustalone do tej pory. Jeśli trzeba na kogoś poczekać, to czekamy. Czasem się zdarzy, że pracodawca przyjdzie przed 15, to jesteśmy tyle czasu ile potrzeba na załatwienie sprawy.

St. Cechu – to tyle z mojej strony jeśli chodzi o sprawozdanie. Czy ktoś ma coś jeszcze do dodania, może jakieś pytania? Nie ma, więc przechodzimy do następnego punktu.

Ad. 6. Informacja Wiceprezesa Izby.

 

Kol. M. Torzewska-Szczebiot - na przełomie kwietnia i maja z każdego Cechu ma 10 osób-rzemieślników wziąć udział w spotkaniu integracyjnym nad morzem, w Międzywodziu w ramach PIR-u. Jeszcze będą podane o tym szczegółowe informacje.

Ponadto nie wiem czy już Panie z biura mają informację o tym, że dla wszystkich Cechów ma być jeden program do wypisywania umów dla młodocianych pracowników. Wprowadza to chyba Warszawa. Program Cechmistrz. Z Izby będzie informacja na ten temat.

St. Cechu – to już dawno mieli wprowadzić i na tę chwilę nic nie wiadomo.

Kol. M. Torzewska-Szczebiot – poza tym Izba remontuje u siebie dół z pieniędzy, które dostali z projektu i chcą tam zrobić szkołę.

 

Ad. 7. Omówienie finansów Cechu.

 

St. Cechu – stan finansów na dzień 31.12.2022 r. przedstawia się następująco:

- konto: 27.425,45 zł,

- w kasie: 1.386,53 zł,

Więc podsumowując, po wszystkich opłatach grudniowych, podatkach, wypłatach dla pracowników mieliśmy 28.811,98 zł.

Obecnie na koncie mamy 27.711,93 zł,

kol. M. Bańkowska - w kasie Cechu jest 5.976,98 zł

W czynszach zaległości ma pan Dudziński, który na dzień dzisiejszy zalega za 2 czynsze z 2022 r. oraz za jeden czynsz styczniowy z tego roku. Razem 2.123 zł. Dzwoniłam do niego, miał przyjść podpisać uzgodnienie salda oraz aneks do umowy najmu, ale jeszcze nie przyszedł. Ma być w przyszłym tygodniu i mówił, że zapłaci. Ponadto zaległości za zeszły rok ma Aspava. Jest to kwota 7.940,03 zł. Najemca napisał pismo, że do dnia 24.01.2023 r. ureguluje płatności. Poza tym poinformował również na piśmie, że w dniu dzisiejszym zaczął remont lokalu, który obejmuje wykucie drzwi. W późniejszym terminie planuje również odmalowanie lokalu.

St. Cechu – czy wyrażamy zgodę, aby dzierżawca uregulował płatności zgodnie z terminem na piśmie?

Zarząd jednogłośnie wyraził zgodę.

St. Cechu – jeszcze powinniśmy przegłosować zatwierdzenie wypłaty 400 zł dla Gastronomika. Wszyscy jednogłośnie za.

Ad. 8. Znak rzemiosła.

 

Kol. M. Bańkowska – w zeszłym tygodniu dzwoniłam do Wydziału Dróg odnośnie informacji na temat kosztów zajęcia pasa drogowego. Pani mnie poinformowała, że najpierw musi być zgoda Miejskiego Konserwatora Zabytków na zawieszenie znaku. W poniedziałek spotkałam się z Panią konserwator. Pani powiedziała, że miała się sama z nami kontaktować w sprawie nielegalnych reklam zawieszonych na naszym budynku. W tym roku miasto chce zlikwidować nielegalne reklamy zawieszone na budynkach w centrum miasta. W związku z tym, że nasz obiekt jest wpisany indywidualnie do rejestru zabytków, to został wzięty jako pierwszy. Okazało się, że tylko dwie reklamy ze wszystkich zawieszonych maja pozwolenie konserwatora. Pan Marczyk i Pani Terechowicz. Pani konserwator wystąpi z pismami do dzierżawców o usunięcie reklam. Do nas pisma przyjdą do wiadomości. Nasz baner, który wisi na ścianie budynku z okazji 70-lecia ma zostać zdjęty. Jeśli chodzi o sam znak, to mam wystosować wniosek o wydanie zaleceń konserwatorskich w sprawie zawieszenia znaku. Pismo napisałam i zaniosłam do kancelarii Urzędu Miasta. Ogólnie najpierw powinien zostać wystosowany projekt do Miejskiego Konserwatora Zabytków jak będzie wyglądał ten znak, żeby konserwator mógł wnieść swoje uwagi przed zrobieniem znaku. U nas znak już był gotowy. Dzwoniłam do COM-u z zapytaniem ile waży znak i przy okazji Pan mnie spytał kiedy zabierzemy stary od nich.

Kol. M. Chojnacki – tak, pamiętam. Trzeba będzie zabrać. Musimy uzgodnić co z nim zrobić. To jest złom. Jedynie okrągły znak można zabrać do nas.

 

Ad. 9. Sprawy różne.

 

Kol. M. Bańkowska – odnośnie dzierżaw. Możemy już przejść do rozmów na temat wysokości czynszu z Magar i HGS. Ja bym proponowała żeby ktoś z Państwa był na rozmowie. Ustalając stawkę czynszu trzeba pamiętać o podatku od nieruchomości.

St. Cechu – musimy to zrobić w przyszłym tygodniu.

Kol. M. Chmielewski – możemy usiąść w trójkę i uzgodnić.

 

St. Cechu – kolejna sprawa. Rozpoczęliśmy przygotowania do konkursu na plakat dla klas VII i VIII. Zostały wysłane pisma do Lubuskiego Kuratora Oświaty i do Prezydenta Gorzowa o objęcie patronatem konkursu. Materiały są przygotowane i potem zaczniemy wysyłać informacje do szkół i gmin. Cały konkurs zostanie sfinansowany przez PIR.

St. Cechu – w programie PIR mamy tez wpis o złotej odznace za zasługi dla Rzemiosła Gorzowskiego. Moim zdaniem kwota którą na to przeznaczono jest za mała. Na następny Zarząd przygotuję uchwałę o powołaniu do życia złotej odznaki.

St. Cechu – teraz temat spotkania noworocznego. Wszyscy organizują i my też moglibyśmy zrobić takie spotkanie zarządu, pracowników i paru zaproszonych osób.

Zarząd ustalił termin spotkania na 10.02.2023 r. o godz. 14:00.

 

Kol. M. Chmielewski – myślę cały czas na temat pozyskiwania uczniów. Można zrobić ankietę na zapotrzebowanie na uczniów w danym zakładzie. Trochę uczniów można zebrać i stworzyć klasę wielozawodową. Rozeznałem się od czego zacząć i wymyśliłem żeby zrobić reportaż na ten temat.

Rozmawiam na temat szkolnictwa z Karolem z Izby. Jestem w stanie załatwić nauczycieli do szkoły, którą tworzą. Uczniowie poszliby do szkoły, a przez nas jako Cech do zakładów.

 

O godz. 21:00 Zarząd opuścił kol. M. Chojnacki

 

Ad. 10. Zakończenie.

 

St. Cechu podziękował wszystkim za przybycie. Zarząd zakończono o 21:20.